Film skal… ikke være for alle

Film skal… være i sort/hvid

Der er jo ikke kun TV-serier her i verden. Der er også film. Frem mod nytåret 2017/18 skriver gæste-blogger Martin Steiner Jensen to gange om ugen om nogle af de film fra året der er gået, du måske har misset og de tendenser, de (måske) repræsenterer. Dette er nummer tre.

Get Out  & I am not your negro

negro

(instr. af henh. Jordan Peele og Raoul Peck)

Livet og verden går hurtigt her i 2017. En af de måder, hvor det fremgår tydeligst, er den hastighed, hvormed sociale bevægelser opstår i eksplosiv hast og lige så hurtigt brænder ud og forsvinder fra den offentlige debat og bevidsthed.

Årets #metoo bliver pludselig til sidste års Black Lives Matter, og den kun godt fem år gamle Occupy Wall Street virker ligeså fjern som slut-90’ernes ATTAC. Alligevel når disse bevægelser, når de er bedst, at ændre dialogen og kulturen omkring deres forskellige fokusområder, og sætter spor i den offentlige diskurs. Og desuden (typisk med omkring ½-1 års forsinkelse) at inspirere væsentlige og æra-definerende værker indenfor kunst, litteratur, musik og kunst.

To af 2017’s bedste film må således i høj grad ses i forlængelse af den øgede dialog og fokus på strukturel racisme og forskellige typer af modstand og protest, der dominerede mediebilledet i 2016. Denne ene er en dokumentar, og den anden en fortælling, som instruktøren med glimt i øjet i relation til en diskussion om hvilken genre, hans film tilhørte, insisterede på at kategorisere som en dokumentar.

”Get Out” er ikke en dokumentar, til gengæld er den næsten alt andet: Drama, skarp satire, gys, science fiction, action og først og fremmest urovækkende morsom. En ung sort fyr inviteres med hjem til sommerfest hos sin hvide kærestes rige, progressive familie. Filmens titel i sig selv burde være tilstrækkeligt til at kunne gætte, hvordan han burde reagere, da tegnene begynder at dukke op på, at ikke alt er som det ser ud.

Tegnene er små til at begynde med, men spejler det som man altid ser fra det velmenende borgerskab, når det konfronteres med reel potentiel forandring: Frygt, tilbagetrækning og en insisteren på egen uskyldighed. At filmen centrale pointe eskaleres ad absurdum, undergraver eller distraherer ikke fra denne pointe, men slår den bare endnu hårdere hjem.

Hovedpersonen i ”Get Out” har ikke i udgangspunktet til hensigt at skabe konflikt eller protest, men finder pludselig sig selv midt en konfrontation, da den hvide middelklasse begynder at se selve hans eksistens og tilstedeværelse i deres midte som en trussel.

I dokumentaren ”I am not your negro” tegnes, gennem utallige parallelle historier om de sorte amerikaneres frihedskamp gennem tiderne, et billede af et USA, hvor netop dette paradoks er et konstant tilbagevendende mønster.

Det hvide USA insisterer på at sortes protest og kamp for egne rettigheder skal foregå på en måde og i et tempo, som ikke er ubehagelig for dem (altså de hvide), og altid kun på en måde, der ikke for alvor udfordrer de magtfuldes privilegier.

”I am not your negro” er først og fremmest et portræt af forfatteren James Baldwin, der i et ufuldendt bogmanuskript prøvede at skabe et portræt af sin egen tid, og tre af de store skikkelser verden og de sortes kamp havde mistet på voldelig vis i årene forinden: Martin Luther King, Malcolm X og Medgar Evers. Baldwin fremstår som en intellektuel gigant, en tænksom radikal der spidder sin egen tid på en med ufattelig grad af indsigt, menneskelighed og kampvilje. Fortiden har aldrig været mere aktuel.

”Get Out” kan ses på Blockbuster, Viaplay, SF Anytime, Plejmo, iTunes og Google Play. I am not your negro” kan ses på iTunes. Begge film kan findes på DVD og BluRay

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Film skal… ikke være for alle